Mohammadi N, Darabi Z. A Comparative Study of Hoseinie-Schools Architectural Decorations and Traditional Schools in Shiraz During Qajar Period (Case Study: Hoseinie’e Ghavam، Mushir Mosque-School،Moghimiyeh School، Nezamieh School). knowl Cons Rest. 2019; 2 (1) :88-107
URL:
http://kcr.richt.ir/article-6-249-fa.html
محمدی ندا، دارابی زهرا. بررسی تطبیقی آرایههای معماری در حسینیه ـ مدرسهها و مدارس سنتی شیراز در دورۀ قاجاریه (نمونۀ موردی: حسینیۀ قوام، حسینیۀ مشیر، مدرسۀ مقیمیه، مدرسۀ نظامیه). دانش حفاظت و مرمت. 1398; 2 (1) :88-107
URL: http://kcr.richt.ir/article-6-249-fa.html
1- کارشناسارشد معماری، مربی مؤسسه آموزش عالی و غیرانتفاعی لیان بوشهر، عضو باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بوشهر، بوشهر، ایران
2- کارشناسارشد معماری، مؤسسه آموزش عالی و غیرانتفاعی حافظ شیراز، شیراز، ایران
چکیده: (365 مشاهده)
آرایهها در معماری اسلامی علاوه بر زیبایی، مفاهیمی چون نظم و وحدت وجودی را القا میکنند که در قالب نقوش هندسی و انتزاعی مانند اسلیمیها، رنگهای خالص و درخشان طلایی و خوشنویسی و کتیبهنگاری آیات قرآنی دیده میشود. آرایههای معماری در هنر اسلامی، یکی از اصلیترین و مؤثرترین مؤلفههای وحدتبخش به شمار میرود. تزیین در معماری و هنر اسلامی بهویژه در مدارس، نقش ویژهای را به خود اختصاص داده است. این مقاله سعی دارد با روش توصیفیـتحلیلی و با مطالعات کتابخانهای و مطالعات میدانی بهصورت حضور در مکان و مشاهدۀ مستقیم به بررسی تطبیقی تزیینات در حسینیه ـ مدرسه و مدارس سنتی شیراز در دورۀ قاجاریه بپردازد. بدین منظور حسینیه ـ مدرسۀ مشیر و قوام و مدرسۀ مقیمیه و نظامیه تحلیل شده است. اهمیت پرداختن به این موضوع از آنجا ناشی میشود که مدارس سنتی و حسینیه ـ مدرسهها بهعنوان مکانی برای یادگیری علوم، در قیاس با دیگر بناها کمتر تجزیهوتحلیل شدهاند. بنابراین بررسی و کنکاش در این حوزه میتواند داشتههای فرهنگی این برهۀ تاریخی را معرفی کند و گامی بهمنظور پیشبرد پژوهشهای بعدی در این زمینه بردارد و در روند حفظ این آثار و شناسایی و درک بناهای ازبینرفته مؤثر باشد. یافتههای تحقیق نشان میدهد تزیینات بهکاررفته در حسینیه ـ مدرسههای قاجاریه، بیشتر از ویژگیهایی مانند اهمیت جزء بر کل در نقوش منفرد، واردکردن عناصر طبیعی (پرندگان، حیوانات، گلها) و چهرههای انسانی، ازدحام بیشازحد نقوش و عناصر، تنوع نقوش و عناصر و تنوع رنگی برخوردار است که این نوع ویژگیها در تزیینات مدارس قاجاریۀ شیراز بهندرت دیده میشود
نوع مطالعه:
پژوهشی |
موضوع مقاله:
میراث ایران دریافت: 1397/5/31 | پذیرش: 1397/9/26 | انتشار: 1398/1/1